Citrontårta med färskostfyllning och vecka 3

Hej igen! 
Vecka 3 år 2014 har varit hur bra som helst!
 
 
Jag har påbörjat en praktik för att känna på ett yrke som jag under en längre tid funderat på att utbilda mig inom. Första veckan har nu gått och det känns jättebra än så länge. Men oavsett hur jag känner när praktikperioden är över så har jag (förhoppningsvis) nått mitt mål: att veta om jag vill jobba inom detta eller inte. Jag har även jobbat och fått ett stort superglädjande besked om jobb framöver! Detta kommer jag leva på länge ska jag lova er. 
 
Jag har även testat på att vara värd på Friskis och Svettis och idag blev jag inbokad till att vara värd utvalda dagar i flera månader framöver! Vilken taggning! Känns jätteroligt. Jag var nervös inför mitt första pass som extravärd men trotts lite krångel med cdspelaren så gick det jättebra. Snacka om att man blir extra peppad till att köra extra hårt när man är iklädd de där knallröda friskis-kläderna och ska finnas som stöd för alla andra. Härligt! Så framöver kommer det mer eller mindre bli minst ett Friskis och Svettis-pass mellan gympassen.
 
Det är väldigt bra variation ska jag säga, och jag tror att det är mycket viktigt att variera träningen för att hålla glöden uppe. Börjar träningen kännas enformig så blir det lätt färre och färre träningstimmar och snart är man tillbaka på ruta 1 med noll motivation. 
 
 
 

 
I dag har jag och mamma bakat. Världens bästa pappa (alltså min) fyllde ju år i torsdags så idag har vi firat honom. Mamma har bakat hela familjens favorit-kladdkaka och jag har bakat en Citrontårta med Syrlig Färskostfyllning. Den var väldigt mäktig men väldigt god! Den var rolig att göra också, jag kan inte minnas att jag tidigare har gjort en tårta i tre lager där jag har gjort botten själv. Hederlig gräddtårta har jag gjort förut men då har jag ju köpt de tre lagren på ICA och sedan bara klickat på vispgrädde och hallonsylt. 
 
Receptet är från The Hummingbird Bakery. Hem Ljuva Hem heter den boken detta recept är taget ur. I receptet ska man göra tre bottnar i tre olika formar med löstagbara kanter. Men eftersom jag bara hade en form så struntade jag i det och gjorde istället hela smeten i en och samma form. Gräddningstiden förlängdes ju men jag höll mig ändå till 175 grader och resultatet blev mycket saftigt. Man skär bara isär hela kakan i tre delar sedan. Här får ni receptet om ni är sugna på att testa! 
 
Du behöver:
Till botten:
110 g osaltat smör, rumstemp.
380 g strösocker
320 g vetemjöl
4 tsk bakpulver
3 1/4 dl filmjölk
rivet skal från 2 st citroner
3 st stora ägg (jag tog 4 st. "standard")
 
Glasyr:
900 g florsocker (ja det är grynt mycket men citronsmaken kommer kompletera ut det söta så att det inte smakar sådär isande sött som det annars kan göra av för mycket florsocker)
rivet skal från 1 1/2 citron
150 g osaltat smör, rumstemp.
375 g fet philadelphiaost
 
plus hallonsylt som ska vara mellan lagren
 
Såhär gör du:
 
♥ Värm ugnen till 175 grader och smöra formen med smör och strôbrô
 
♥ Vispa ihop smör, socker, mjöl och bakpulver till en kornig konsistens med elvisp
 
♥ Vispa ihop filmjölken med de rivna citronskalen och äggen i en stor kanna
 
♥ Häll lite av filmjölksblandningen i smör&mjöl-blandningen samtidigt som du vispar med elvispen. Det ska bli en slät smet, så fortsätta vispa på medelhastighet medan du häller i resten av smeten lite i taget i omgångar.
 
♥ Häll i smeten i en ugnsform, och in i ugnen. Jag vet inte exakt tid, men jag kan uppskatta den till 45 minuter eftersom kakan blir ganska tjock. Men börja med att sätta äggklockan på 30 minuter och titta sedan titt som tätt till den tills den ser och känns klar ut. 
 
♥ Dags att göra glasyren! Vispa ihop florsocker, citronskalet och smöret till en välblandad smet. Du får ta i florsockret lite i taget. När dessa tre ingredienser blandats så tar du i philiadelphiaosten, en klick åt gången. Man får jobba med smeten ganska mycket för att få sockret och smöret till en smet. Ha därför vispen på medelsnabb hastighet och se till att röra med vispen samtidigt så att ingredienserna verkligen blandas och tvingas ihop. 
 
♥ När all ost är i och smeten har blandats fortsätter du att vispa tills det blir en fluffig smet av det hela! 
 
Det är väldigt mycket glasyr men tänk på att det ska vara både i tårtan och runt om! Så mängderna är helt rätt! 
 
♥  När botten är klar så tar du ut den ur ugnen. När den svalnat lite tog jag av kanterna och lät den stå tills den blev helt kall. Då var det bara att skära den i tre delar. En riktigt vass kniv är viktigt här så att man inte bara "trycker ihop" smeten. Wolla! Nu har man tre lager till tårtan! 
 
Min form var 24 cm i diameter. I receptet rekommenderade de 20 cm, för att få den lite högre men man tager vad man haver, eller hur? Den blev bra ändå! :)
 
♥ Dags att sätta ihop tårtan! På varje lager av tårtan smetar du ut ett jämnt, ganska tjockt lager med glasyr. Sedan lägger du ett minst lika tjockt och jämnt lager med hallonsylt över detta. Lägg på andra lagret och gör detsamma där. 
 
Lägg på locket. (börja med att smeta ut ett tunt lager med glasyr runt kanterna på tårtan, detta för att fånga upp smulor. Gör samma sak på locket.) Sedan fortsätter du med ett tjockt lager glasyr runt hela tårtan, och självklart även på. Jag har ingen palettkniv som rekommenderas (dettta ska dock införskaffat snarast!) utan istället använde jag en stekspade för att sprida ut smeten och en tesked til att göra mönstret på locket.
 
♥ Där har du nu receptet på denna tårta. God och frisk smak. Även här användes ju den där fina frukten citron, haha! Hoppas ni som testar att göra denna bli nöjda. :)
 
 
 Mamma fick agera tårt-bärare. :) 
regular | |
#1 - - Vero:

fyyyfan vad god den såg ut att vara... O_O

Svar: den äääär jättegod!! Testa att göra den, helt klart värt! :D
Memmie

Upp