Sånt som faktiskt skapar fördomar

JAG BLIR SÅ TRÖTT.
En kompis till mig lade för någon dag sedan ut en länk på sin facebooksida angående en "rape festival" i Indien. Kompisen skrev att han mådde illa av att läsa artikeln. Sedan om själva festivalen är rena rama blajan eller sann vet jag inte. Förhoppningsvis är det lögn, men människor började vilt att kommentera i hans komentarsfält, skickade länkar om att artikeln var falsk osv. Vilket är skitbra, om den nu är falsk. Jag orkade inte läsa igenom alla idiotförklaringar, argument och länkar som skickades. Jag är jätteglad om det bara är en lögn! Det låter ju för hemskt för att vara sant eller hur? Det jag vill komma till: en kille skrev följande kommentar: "Men påhittat ffs ALLT PÅ INTERNET ÄR INTE SANT. "Rape superstar number one" lol."
 
Jag svarade då med "det är sant men det skulle inte direkt vara förvånaande om detta är sant. finns människor till allt?" var på denna kille svarar tillbaka: "En liiiten hint av fördomar, men ja, det finns folk till allt. Förutom jobbcoacher, de är utan syfte. Indien har ju haft rejpproblem med"
 
Om man bortser från, vad jag antar, är ett kasst försök till skämt om jobbcoacher så ursäkta men vart är det jag skrev en fördom?! Det hade varit en fördom om jag skrev "det skulle inte direkt vara förvånaande om detta är sant. finns indier till allt?" Men det gjorde jag inte. Jag refererade till människor - mäniskan som i däggdjur, homo sapiens! Inte fan kan väl det vara en fördom att säga att släktet homo sapiens kan göra hemska saker? Våldtäkter, mord och våld är ju vardagsmat bland oss människor! Så hur kan detta vara en fördom? Är det inte lite som att säga att det är en fördom mot alla elefanter att säga att de går på fyra ben?
 
Jag svarade på killen med detta: "inte alls fördomar? jag sa "människor", ingenting som pekar på en viss typ med viss härkomst eller så, bara som ett begrepp för djuret människan". Jag fick inget svar.
 
I mitt tycke, så är det precis den inställningen som denna kille har som faktisk skapar fördomar och onödigt gräl! Nu låter mitt inlägg här onödigt aggressivt, vilket det egentligen inte är. Men jag är bara så trött på människor som inte lyssnar utan bara tar delar av en mening och på något nästan magiskt vis omvandlar det till någonting som de senare kan klassa om stötande. Det är på detta vis som många problem i samhället uppstår, tycker jag. 
 
Hur tolkar ni mitt svar? Har killen rätt - kan det jag skrev tolkas som en fördom? 


regular | |
Upp