What if what doesnt kill me doesnt make me stronger?

Jag har tänkt på en sak.
Det uttrycket, What doesnt kill you makes you stronger - Vad du inte dör av gör dig starkare.

Alltså, vem kom på det uttrycket? Jag gillar inte det uttrycket alls. För tänk om det som inte dödar mig, inte gör mig starkare utan faktiskt gör mig svagare? Vilket är mer logiskt. Jag lever fortfarande men jag är inte starkare än innan, jag kommer aldrig bli bättre än jag var innan och jag kommer heller aldrig bli den jag var igen?
Jag var med om en misshandel en gång (we knooow, tänker ni nu, men!) och efter det var det många som klappade mig på axeln och sa "det har gjort dig starkare!" "det är en livserfarenhet" "se det på den ljusa sidan - det har varit en del av det som format dig till den starka personen du är idag!"

Men Nej.
Tänk om den där misshandeln är anledningen till mina panikattacker jag lidit av det senaste året? Tänk om den där misshandeln är anledningen till att jag får hjärtklappningar vid folksamlingar - någonting som jag aldrig haft innan. Jag har alltid älskat att försvinna in i myllret av människor, jag har alltid älskat att få stå i centrum ibland. Idag hatar jag det. Idag får jag handvett, höjd puls, illamående och till och med migränanfall. Idag känner jag mig instängd och rädd när folket trängs omkring mig för att först få gå på tåget. Jag blir hemskt nervös när jag är ensam i en lokal med en person som jag inte känner.
Jag har till och med har en obekväm känsla i magen när jag väl sitter på tåget och det rullar framåt. Dubbelkollar alltid vart utgången finns och vart närmsta toalett finns. Idag sitter jag på flyget och koncentrerar mig på att andas och fokuserar på en fläck framför mig och försöker att inte drabbas av panik. Idag känner jag mig till och med obekväm vid personalmöten där endast jag och fem andra personer deltar, och andra samlingar med folk som jag inte känner väl. När jag liksom inte vet hur andra folk runt omkring mig agerar, när jag inte vet hur personerna runt mig vanligtvis beter sig. När jag inte har kontroll över allt och alla omkring mig.  

Jag har ingen aning om varför jag idag lider vid de tillfällen som jag förr stortrivdes i.Men tänk om - tänk om det är just därför som jag gör det då?
Nä då har fan inte den livserfarenheten gjort mig starkare. Då har inte det som inte dödade mig gjort mig starkare. Tvärtom. What doesnt kill you makes you svag som fan.



Ursäkta svordomarna. Jag var faktiskt på bra humör när jag skrev detta. :) men det är ett ämne som berör. Jag gillar inte överpositiva människor ska ni veta. Såna som säger att "ja men din mormor och morfar dog nog när din mamma var bara barnet för en anledning." Nä, ibland är bara allt slump och jävligt orättvist, faktiskt! "Du var med i misshandeln av en anledning". Happ. Och vad fan var den anledningen då?



regular | |
#1 - - Vero:

WORD 👆👆

Svar: <3
Memmie

#2 - - Marie:

Håller med dig! Den som hittade på det ordspråket försökte nog bara trösta sig själv xD

Svar: eller hur! förstår det verkligen inte..! haha :)
Memmie

Upp