Ännu en fredag och jag pratar blommor...

 
 
 
Detta lilla arrangemang har jag pysslar ihop idag. När bilderna väl var inne i datorn, efter cirka 40 minuters krångel, så såg jag att alla bilder är kassa. Men vad gör man med en iphone-kamera? Det är mycket roligare att fotografera med en riktigt kamera också, fixa passande bakgrunder och detaljer för att fullborda bilden. Nu fick det bli sådär bara. På byrån bara, ett arrangemang i oasis i en vit hög kruka. Till och med rosetten som syns på bilden i mitten har jag gjort själv, och det var inte bara att göra en vanlig rosett ska ni veta! (ja, lite får man skryta!) 
 
Jag har även satt ihop min första egna bukett idag! Hela grejen, alla steg! Från att kunden klev in genom dörren och bad om hjälp med att sätta samman en bukett till en väninna, till vilket färgval, plockat ihop ett förslag på blommor i en bukett, och sedan snitta / slå in och ge till kunden. Jag har varit med förut, kikat på de andra samt satt ihop fyra eller fem blommor till kunder. Men aldrig en hel bukett! Efter att vi diskuterat om vi skulle satsa på rosa rosor eller ett par jättefina orangea som vi har så blev det tre orangea. Sedan plockade jag till en vit krysantemum, två gula tulpaner och gröna blad. Hon blev jättenöjd! 
 
Senare under dagen kom det in en man som pratade om "blommornas språk" och vad olika mänger och sorters blommor, samt färg, egentligen betyder. (extra roligt var det att syrran i samma veva skrev ett sms om att jag skulle googla på olika blommors betydelser i färger och mänger i bukett-väg för att lära mig plocka ihop betydelsefulla knippen) Så jag bestämde mig för att googla på min första buketts betydelse. Buketten som skulle till en 60-årig kvinna, och detta hittade jag:
 
" Ger du någon en orange ros så betyder det att du är stolt över personen ifråga. "
"Orange färg på blommor betyder Jag är din trogne vän" 
 "Tulpanen står för vårens ingång. Tulpanen kan också betyda evig vänskap."
" Gul tulpan =  Din kärlek är hopplös"
men enligt wikipedia betyder gul tulpan  "Min kärlek känns hopplös / hopplös kärlek"
 
"Krysantemum står i den kinesiska kulturen för hösten och har en central ståndpunkt"
"Krysantemum, vit - Jag talar sanning" 
 
Så... man skulle kunna säga att buketten symboliserade deras goda och eviga vänskap, men kanske finns det en liten hopplös kärlek från någon av dem som ligger och gnager svagt i bakgrunden, helt ärligt. 
 
Dock blev detta totalt 6 stycken blommor som enligt www.blomsterspraket.se betyder "Jag tvivlar på ditt ord" vilket inte alls var bra att ge till en vännina på hennes födelsedag kanske.. Nej, man ska nog inte lägga för mycket tyngt på dessa historier om blommors betydelse. Alla säger olika om olika blommor! Istället ska man bara plocka ihop en bukett som är en fröjd för ögat och som får din vän att le! ♥ Lite roligt är det dock att mannen jag tidigare nämnde skulle ha precis 6 stycken röda rosor för att det betydde evig kärlek.. 
 
 

 
Idag har varit en jättebra dag för mig och jag hoppas ni också haft en bra fredag. Men min arbetsvecka slutar inte idag, så denna fredag blir det inget kalas för mig. Men däremot i morgon laddar vi för födelsedagskalas! En flaska Running Duck är införskaffad åt mig och när jag var inne på bolaget såg jag även denna som jag köpte till min moder: 
 
 
Ett vin av en av mammas favoritkvinnor! Ja, jag köpte en Innies & Gunn till pappa också. :) Hoppas den är god för ska jag vara ärlig har jag nog aldrig lagt ut över 100 :- (denna kostade 101, hihi) på en enda flaska vin. Hmm.. vad säger det om mitt vindrickande egentligen..? 
 
 
regular | |
Upp