Funderingar i bussen

I fredags åkte jag buss till grannkommunen.
Och trotts att jag hade musiken på högsta volym i hörlurarna för att liksom bara koppla bort allting så kom jag på mig själv med att fundra på så himla många saker. Alltså, hjärnan går alltid på högvarv. Varför egentligen? Helt fantastiskt hur den orkar, för den tänker ju bara bara på viktiga grejer liksom.
 
Några funderingar jag hade under bussturen:
- Vilken bok var det egentligen som busschauffören läste innan vi åkte?
 
- Det står på skyltet att man inte får äta glass, korv "eller liknanade" på bussen. Vad är "eller liknande"? Är banan det? Får man inte äta banan?
 
- Det står som första regel på samma skylt att man inte får prata med chauffören när han kör. Får jag fråga honom om man får äta banan på bussen, eller bryter jag mot den första regeln då? 
 
- Får han ha på radion?
 
- Om polisen stannar bussen, och jag inte har bälte på mig, får jag böter då? Det står ju på en annan skylt att det är "lagkrav"? Eller kan chauffören få skit för att han inte sett till att sina passagerare har bälte? Eller drabbar det bara mig?
 
- Förbjud mot rullskridskor och skridskor står det också. Alltså, någon måste ju ha råkat ut för en olycka med rullskridskor på fötterna för att det ska bli en lag som faktiskt står på den mäktiga skylten med ordningsregler?
 
- Varför måste taxichaufförer ha synlig licens/körkort men inte busschaufförer?
 
- Hörde han precis att jag satt och nynnade? 
 
- Åker han till Karlstad och vänder sen bara? Bor han i Karlstad själv? Får han köra bussen på sin fritid? 
 
- Har busschaufförer typ jour? Om en chaufför vaknar dretsjuk på morgonen så måste väl någon annan hoppa in? Har de reservchaufförer, eller blir hela resan bara inställd?
 
 
 
regular | |
Upp